Dag 1 : Charleroi – Warschau
Op een onzedig vroeg uur ( 3u45 in de ochtend) opgestaan. We moesten tegen 5u00 op de luchthaven van Charleroi zijn voor onze vlucht naar Warschau. Gelukkig hadden we voor de nacht ervoor een hotel geboekt in Charleroi zodat we op dat vroege uur niet te ver moesten rijden. Het hotelletje was een simpel, maar vooral zeer handige oplossing. We konden er onze wagen gratis laten staan en werden bovendien met de taxi naar de luchthaven gebracht. Alles zat in het arrangement dat we geregeld hadden via Booking.com. Voor een prijs van € 79,00 konden we niet sukkelen he.
Het moet gezegd, eerlijk is eerlijk. Waar we beiden zo hard tegenop gezien hadden was de vlucht met Ryanair. Gelukkig was alles goed verlopen en kunnen we eigenlijk geen slecht woord van de maatschappij zeggen. Op de luchthaven kozen we ervoor om via bus en trein naar het hotel te gaan. Samen met nog twee andere Belgische koppels gingen we op stap. De bus die ons naar het station bracht had zowaar volgende opschrift : ‘Deze bus beschikt over videobewaking’ Nederlands? Hier in Polen. En neen, het was geen versleten krot uit België, maar een spiksplinternieuwe bus.
De weersvoorspellingen voor vandaag in Warchau zagen er nog ok uit.
Rond 11u30 arriveerden we bij het hotel – Hampton by Hilton. We konden onmiddellijk inchecken, hoewel onze voucher aangaf dat de kamer slechts tegen 15u00 klaar zou zijn. Dat was een meevaller. De kamer viel ook heel goed mee.
Snel de valiezen uitgepakt en daarna op verkenning door de stad. Gewapend met onze camera’s en een stadsplan trokken we vol goede moed de stad in.
Omdat we een klein dorstje hadden en ook omdat we zin hadden in een kopje koffie…
Rond 16u00 keerden we op onze stappen terug. Na een lekkere pint in de bar van het hotel namen we een verkwikkende douche. We lieten ons leiden door Tripadvisor : Rond 18u30 zaten we al met onze voeten onder de tafel van het Radio Café. We kozen voor lekkere Poolse gerechten.
De dag zat er alweer op. Nog even de foto’s bewerken en de blog verzorgen (naast mij ligt er al iemand de slapen…) en daarna naar dromenland….
Dag 2 : Warschau
Vandaag redelijk vroeg wakker geworden. Rond 8u00 al aan het ontbijt. Op dat ogenblik was het nog niet droog buiten. Weatherpro beloofde ons dat het na 9u00 zou droog worden. We leefden op hoop.
Na het ontbijt nog snel even de plannen van de dag bekeken en wat aantekeningen gemaakt op een kaart van google maps.
We waren van plan geweest om de Pałac Kultury i Nauki, afgekort PKiN te beklimmen om een panoramisch uitzicht over Warschau te krijgen, maar de toren was bovenaan gehuld in een dichte wolk. We besloten om het bezoek tot morgen uit te stellen. We stapten gestaag verder richting het Pools Nationaal Museum. Een verzameling van vliegtuigen uit vervlogen tijden trok onze aandacht.
We vervolgden onze tocht langsheen het Chopin museum.
Het graf van de onbekende soldaat…
Monument voor de kleine opstandeling
We besloten om vanaf de brug aan het koninklijk paleis het water over te steken.
Monument van de gevallenen in het oosten
Nog steeds mysterieuze mist rondom de toren…
Eens terug in het hotel dronken we in de bar nog een dikke pint en daarna doken we in onze kamer voor een welverdiende douche.
We besloten onze dag met een etentje bij Zascianek. Lekkere lokale kost in een donkere kelder.
Het dessert/afzakkertje namen we in de bar van het hotel. Sloppel !
Dag 3 : Warschau
Toen we wakker werden deze ochtend, hadden we een klein hongertje.
Na het ontbijt, op het gemak onze plannen gemaakt voor vandaag.
We besloten aan te vangen met een bezoek aan het Lazienskipark. Eens daar aangekomen bevonden we ons opeens onder een bende betogenden. Gelukkig konden we ons snel uit te voeten maken. Eens in het park ondervonden we geen hinder meer. Een mooi groot park met mooie gebouwen.
Na het park gingen we op zoek naar het 10de verjaardagstadion (Jarmark Europa). Onze documentatie was wat verouderd, want sinds 2008 startte men met de bouw van het PGE Narodowy stadion dat in 2012 geopend werd. Het stadion wordt gebruikt voor verschillende doeleinden; sportevenementen, ijspiste, concerten,… We volgden het begeleid bezoek in het Pools. Gelukkig had de gids wat medelijden met ons en kwam ons verschillende keren wat info in het Engels toestoppen… Het was een leerrijke ervaring. Na Camp Nou, NY Yankee Stadion en Madison Square Garden, was dit toch wel een toemaatje op onze lijst.
Hierna, het was dan al 16u30, begaven we ons naar de oude stad om, ook dit keer, typisch Poolse gerechten te gaan nuttigen. We kozen een gezellig restaurantje Kuchnia Warszawska. We waren het eens, vandaag hadden we echt het lekkerste gegeten sinds we hier waren.
Na het diner nog wat fotookes by night genomen en daarna richting het hotel.
De douche was welkom. Nu was het tijd voor een goede pot drank in de bar. Daar kon ik de fotookes bewerken en deze blog in elkaar flansen…
Dag 4 : Warschau – Krakau
Het is een stralende dag vandaag. Ideaal voor onze laatste uurtjes in Warschau.
Travelbird-reisgenoten die ons in het hotel aanspraken moesten al om 9h55 op de trein, 2 uur vroeger dan ondergetekenden. Dat gaf ons nog nog ruim de tijd om nog effe snel van het uitzicht te gaan genieten vanop den toren, nadat we onze valiezen ingepakt hadden vaneigens.
Toen we terugkwamen van onze blitsexcursie merkten we dat de rij aan de receptie toch vrij lang was.
Daarom besloten we om het zekere voor het onzekere te nemen en we checkten rond 10u45 uit. Op een kwartiertje stonden we aan het Centraal Station. Nog ruim de tijd om een koffietje (zeg maar koffie, wat een kuip) bij Costa Coffee te gaan nuttigen.
Tegen 11u45 op het gemak afgedaald naar het perron en zie daar onze intercity-trein reed al binnen. Stipt om 11u55 vertrokken we. Daar kan de NMBS nog iets van leren. Bovendien kregen we gratis en voor niks een koffietje of een waterke. Nog iets dat we bij ons niet gewoon zijn.
Na een ritje van een dikke twee twee uur arriveerden we in Krakau. Het hotel lag toch wel iets verder van het station dan in Warschau. Al snel bleek dat we de komende drie nachten niet zo luxueus gelogeerd zouden zijn als in de Hampton by Hilton van in Warschau.
Omdat we door en door kou hadden besloten we om nog een koffietje/choco te gaan drinken bij Costa Coffee.
Van de grote honger en omdat we niet ver wilden lopen, kozen we een restaurant op +/- 300 m van het hotel.Doodmoe… slaapwel
Dag 5 : Krakau – Auschwitz – Birkenau – Krakau
Vroeg uit de veren vandaag. We worden om 7u55 aan het hotel afgehaald voor een begeleid bezoek aan Auschwitz I en Auschwitz II (Birkenau). Na een uurtje bereiken we Auschwitz I.
De oude Poolse legerkazernes in het dorpje Zasole vormden de behuizing van dit eerste kampcomplex. Het terrein dat voor de vestiging was uitgekozen lag aan de oostelijke zijde van de Moravische Poort, in een vlakte tussen de rivieren Sola en WIsla. Dit was een vochtig, drassig en ongezond gebied. Verkeerstechnisch bood deze plaats de nazi’s veel voordelen, want Auschwitz lag aan de spoorwegverbinding van Katowicr met Krakau.
Auschwitz I, ook wel het Stammlager genoemd, was een van de drie grote kampen van Auschwitz en tevens het eerste. Het werd in 1940 officieel als gevangenenkamp opgeleverd, en deed later dienst als het administratieve centrum van het gehele complex. In dit kamp werden ongeveer 70 000 mensen omgebracht, voornamelijk Poolse intellectuelen en Russische krijgsgevangenen.
In deze potten zaten de blauwe kristallen van het gifgas.
Een gruwelijke verzameling van prothesen afkomstig van mensen die geëxecuteerd waren.
Als beesten sliepen de mensen op een laagje stro.
Gezellig naast elkaar op de pot… Van privacy was hier geen sprake…
De executiemuur.
De verbrandingsoven, waarin de vergaste lijken verbrand werden.
Auschwitz II, ook wel Auschwitz-Birkenau genoemd, was het tweede van de drie grote kampen van Auschwitz. Auschwitz II was het vernietigingskamp, en het is dit kamp waaraan de meeste mensen denken bij het horen van de naam ‘Auschwitz’. Het werd in 1942 officieel geopend.
Het kamp bevindt zich in Birkenau, de Duitse naam voor het Poolse dorpje Brzezinka (dit dorp werd gesloopt om Auschwitz-Birkenau te kunnen bouwen, al is het na de oorlog herbouwd naast het voormalige vernietigingskamp), ongeveer drie kilometer van Auschwitz I en besloeg een grote oppervlakte van 175 hectare. Behalve Joden, Sinti en Roma werden hier ook veel gewone burgers uit de toen bezette gebiedengevangen gehouden; waaronder zo’n 40 000 Vlaamse arbeiders en bedienden die als werkweigeraars waren opgepakt.
Het kamp werd in twee verdeeld door de spoorweglijn langs waar de gevangenen aangevoerd werden.
In zo’n wagon werden tot 100 personen samen met hun bagage op elkaar gestouwd voor een ritje dat gemakkelijk tot 7 dagen kon duren. Op dit platform werd onmiddellijk een selectie gehouden. Diegenen die niet fit waren om te werken werden onmiddellijk naar de gaskamers gestuurd. Voor de mensen die wel goed bevonden waren om te weken werden ondergebracht in gescheiden mannen- en vrouwenverblijven.
Bij de herdenkplaats liggen stenen met inscripties van de talen van de mensen die hier verbleven.
De crematoria van dit kamp werden allemaal vernield, hetzij door de SS’ers, hetzij bij de bevrijding door de Sovjetrussen. Hieronder de restanten van crematorium 3. Restanten van verbrandingsoven 2
De barakken van de werkenden waren ook allesbehalve met vier op een rij, drie lagen boven elkaar en vechten om niet onderaan op de koude grond te moeten liggen.
Zwaar onder de indruk reden we met het busje terug huiswaarts. We vonden het wel jammer dat we niet vrij op het terrein mochten rondlopen.
Rond 15u00 waren we terug in Krakau. Even langs de hotelkamer voor een sanitaire stop en daarna trokken we er opnieuw op uit. Het was een schitterende zonnige dag vandaag, enkele graden warmer dan gisteren.
Op de planning stond de Wawel. Deze heuvel staat bekend als de woonplaats van de Poolse koningen (vanaf de 11e eeuw). Op de Wawel vonden verschillende plechtigheden plaats. Zo werden er tot aan 1734 de koningen gekroond, er vonden verschillende bruiloften plaats en werden de koningen in de Kathedraal op de Wawel begraven. Naast de koningen rusten er ook belangrijke personen uit de Poolse geschiedenis zoals Tadeusz Kosciuszko, Adam Mickiewicz maar ook de verongelukte president van Polen Kaczynski met zijn vrouw. De Kathedraal van Wawel is tot heden een belangrijk monument van Polen en geeft een bijzondere betekenis aan de identiteit van Polen. In de kathedraal werden de Poolse overwinningen gevierd.
De legende van de waweldraak.
In het Pools Smok Wawelski, is een belangrijke figuur in de Poolse folklore. De draak leefde in een grot onder de Wawelheuvel op de oevers van de Wisla. Voor die grot staat een standbeeld van de draak, ontworpen door Bronislaw Chromy. Om de 5 minuten ‘spuwt’ de draak vuur.
Volgens de legende leefde de draak reeds tijdens het bewind van koning Krakus, de stichter van de stad. De inwoners konden de draak enkel en alleen tot bedaren brengen door iedere maand een jong meisje aan hem te offeren. De dapperste ridders van de koning waren al door de draak verslagen.
De koning schreef toen een wedstrijd uit: wie de draak kon verslaan, mocht zijn dochter Wanda huwen. Op een dag nam een arme schoenmakersleerling, Skuba Dratewka, de uitdaging aan. Hij vulde een lam met zwavel en legde dit voor de drakengrot neer. De draak at het lam en werd al zeer snel dorstig. Na de halve rivier Vistula te hebben leeggedronken, ontplofte hij. Dratewka en Wanda trouwden en leefden nog lang en gelukkig.
Rond 18u00 keerden we terug naar het hotel. Na een welverdiende doucht trokken we opnieuw de stad in op zoek naar een leuk restaurantje. Onze keuze viel op ‘Gościnna Chata’. Weerom lekkere Poolse gerechten. Eerlijk gezegd, we hebben hier nog niet slecht gegeten.
Dag 6 : Krakau
Zoals de WeatherPro voorspeld had, had het gesneeuwd deze ochtend. Er lag een laagje witte poedersneeuw op het gras en de wagens.
Wij besloten om na het ontbijt de Wieliczka-zoutmijn te gaan bezoeken.
Net buiten Krakau, verstopt onder de grond, ligt een van de grootste zoutmijnen ter wereld. De mijngangen onder het plaatsje Wielickza zijn in totaal ruim 300 kilometer lang en gaan zo’n 350 meter de grond in. Tegenwoordig wordt er nauwelijks zout meer gewonnen en is de zoutmijn vooral een onvergetelijke plek waar bezoekers uit de hele wereld naar toe stromen.
Geschiedenis van de zoutmijn
De geschiedenis van de zoutmijn bij Krakau gaat terug tot ver in de Middeleeuwen. Toen was zout van grote waarde, zeker op plekken ver weg van de zee. Vooral Krakau profiteerde in de eeuwen daarna van ‘het witte goud’ dat in Wieliczka uit de zoutmijn kwam. De indrukwekkende ruimtes die onder de grond vrijkwamen zorgden ook voor één van de eerste vormen van toerisme. Al in de 15e eeuw kwamen rijken en hooggeplaatsten van ver om de wonderlijke ondergrondse wereld met eigen ogen te zien.
Zoutmijn Krakau en UNESCO
De zoutmijn bij Krakau staat tegenwoordig op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Als bezoekers krijg je in verschillende tours uitleg over het werken in de mijn door de eeuwen heen. Ook komen de ondergrondse meren en indrukwekkende kunstwerken gemaakt van zout ruimschoots aan bod. De meest opvallende is een complete ondergrondse kathedraal, waarin alles is opgetrokken uit zout. Er zijn verschillende routes te volgen. De ‘tourist route’ is de enige die alle belangrijke bezienswaardigheden langs gaat. Omdat de lucht onder de grond erg schoon is, zijn er ook verschillende kuuroorden gevestigd.
Deze trap leidt ons 65m diep de mijn in.
2e kristallisatie van het zout, ‘bloemkolen’ en stalactieten.
Van het bezoek aan de zoutmijn hadden we toch een klein hongertje gekregen…
Na die caloriebom moesten we hoogstnodig nog wat gaan stappen. Het gedeelte dat we nog niet gedaan.
Daar we de joodse buurt nog niet bezocht hadden besloten we om daar langs te gaan.
En we waren terug op het grootste plein van Krakau…
Na een verkwikkende douche zochten we een restaurantje in de buurt.
Na een overheerlijke maaltijd keerden we op onze stappen terug. Eerst de valiezen inpakken en daarna nog wat aan de blog schrijven.
Slaapwel.
Dag 7 : Krakau – Charleroi
Vandaag liep de wekker af tegen 5u30. Na de nodige toiletaangelegenheden stonden we ruim op tijd aan de receptie klaar voor de terugtocht. Nadat we uitgecheckt waren vertrokken we gewapend met ons ontbijtzakje richting luchthaven. Met een kleine vertraging stegen we op.
De vertraging werd ruimschoots ingehaald. De piloot slaagde erin om te landen op het oorspronkelijk voorziene tijdstip. We werden netjes afgehaald door de pendeldienst van het Ibis hotel waar we mijn wagentje terugvonden. Iets na de middag arriveerden we thuis. Na een boke deden we nog onze inkopen voor de rest van de week.
Het Poolse avontuur is weer voorbij.